Ren voor onrecht

Arjan van BelleResources

1 Korintiërs hoofdstuk 5 vers 1 Het is algemeen bekend dat er een geval van ontucht bij u is dat zelfs bij de heidenen niet voorkomt: er is iemand die met de vrouw van zijn vader leeft. 2 En u blijft maar trots op uzelf. Zou u niet eerder geschokt en bedroefd moeten zijn en degene die dit doet uit uw midden moeten verwijderen? 3-4 Wat mijzelf betreft, in persoon ben ik afwezig, maar in de geest ben ik aanwezig; en alsof ik bij u was, heb ik in de naam van onze Heer Jezus de man die dit doet al veroordeeld. Wanneer u en ik dus in de geest bij elkaar zijn, en de kracht van onze Heer Jezus bij ons is, 5 moet u die persoon aan Satan uitleveren. Dan gaat zijn huidige bestaan verloren, opdat hij zal worden gered op de dag van de Heer.

1 Het is algemeen bekend dat er een geval van ontucht bij u is dat zelfs bij de heidenen niet voorkomt: Ontucht Hoererij zeggen oude vertalingen. Vinden wij geen leuk taalgebruik en dat poetsen we graag weg. Op televisie, twee jaar geleden was er een programma “Jojanneke in de prostitutie”. Daarin wordt je snel duidelijk hoe levendig hoererij/prostitutie is. Verbaasd en verontwaardigd over dit onderwerp maakten mijn zwager en ik tien jaar geleden al eens de voorzichtige prognose van het aantal Nederlandse mannen dat wel eens naar een prostituee geweest is. Heel voorzichtig kwamen wij al op 10%. Daarmee hebben we alles afgerond naar beneden, dus ik was niet echt meer verbaasd dat in het Tv-programma cijfers van wel 15% genoemd werden. Het punt is: Het bestaat en het leeft, vandaag de dag, net als in de tijd van Korinthe. En in het volgende hoofdstuk, 1 Korintiërs hoofdstuk 6, gaan de schrijvers dieper op het onderwerp in.

Vragenuurtje stijl Paulus

En als je hoofdstuk 6 leest ontdek je ook voor een deel het achterliggende gedachtegoed waarom ze het niet zo nauw namen met de zeden (seksuele ethiek),  1 Kor.6:12-20. In dat deel gaat Paulus als het ware een twistgesprek aan. Hij doet aan Q & A, vraag en antwoord: Het begint in vers 12 zo:

“Jullie zeggen dat alles jullie toegestaan is, maar echt niet alles is goed voor je hoor. Natuurlijk, mij is ook alles toegestaan. Ik mag alles…maar, ik mag me door niets laten beheersen. Er mag dus niets zijn dat heer over mij is…En jullie zeggen ook dat het eten en drinken er voor de maag is, voor het lichaam en andersom dat het lichaam er is zodat we maar kunnen eten en drinken en eens op een dag maakt God aan beide een einde. Dit was de manier voor de Korintiërs om maar te zeggen: “Joh, dit lichaam, wat maakt het uit”. En inderdaad, het is waar: Dit lichaam zullen we eens inruilen voor het nieuwe verheerlijkte lichaam dat Jezus kreeg toen God Hem opwekte uit de dood. En het is ook waar dat het voedsel van deze aarde op den duur stopt omdat álles van deze wereld nu eenmaal stopt. God maakt immers alles spiksplinternieuw. Vanaf 13b Maar,het lichaam is er niet om ontucht/hoererij mee te bedrijven. Ook dit aardse tijdelijke lichaam dat jullie hebben is voor de Here Jezus. En de Here Jezus is er voor het lichaam. 15 Snappen jullie dan echt niet dat jullie aardse lichaam, waar jullie zo laagdunkend, beetje afstandelijk, over doen – ‘Oh, ik ga nog even met haar naar bed, ach, mijn geest is er niet bij joh, is gewoon aardse erotiek, begeerte, lust, daar is niets geestelijks aan, maakt niet uit joh. Ik wil nu nog even lekker genieten.’ Lekker genieten. Dit is belangrijk om te begrijpen in de Griekse cultuur. Als mensen verheven waren in Godsdienst, en christenen deden dit ook, dan maakte ze een scheiding tussen ziel/geest en lichaam. Het lichaam aards, de ziel/de geest verheven. Dus in die logica is het ook helemaal geen probleem om met je lichaam gekke dingen te doen, zoals onze vriend in de opening van de boodschap deed: Rollebollen met zijn stiefmama. Maar onze cultuur is eigenlijk niet veel anders (heb ik al vaker gezegd). Wie heeft een naaktmodel, of een prostituee niet in een interview eens horen zeggen: “Nee joh, seks is gewoon seks, liefde is iets héél anders. Die foto’s? Dat is gewoon een buitenkantje, ik weet wat er in mijn hart is. In een interview met een pornoactrice die gewoon getrouwd was en kinderen had: “Ik kan met iedereen seks hebben, dat is puur lichamelijk, met mijn man is het óók liefde”. Mensen scheiden het. Ze halen het uit elkaar.- 15 Snappen jullie dan echt niet dat jullie aardse lichaam, waar jullie zo laagdunkend, beetje afstandelijk, over doen deel is, lid is van het lichaam van Jezus? En moet ik dan toestaan dat er lichaamsdelen, leden, zijn die zich tot een hoer maken? Nooit! Want snappen jullie nu echt niet dat als je slaapt met iemand anders je dan daar één lichaam mee wordt? Dus als je slaapt met een hoer, je één met haar wordt?Want de Bijbel leert toch “ en zij zullen één lichaam zijn”. En als je je met Jezus verenigt, ben je één met Hem! Die twee gaan niet samen. Dus ga ontucht/hoererij uit de weg! Ren voor onrecht! Denkend aan Jozef, die de benen nam bij Potifar’s vrouw. Want er is geen zonde die een mens kan begaan die het lichaam aantast. Huh? Kettingroken, veel en verkeerd eten, sterke drank als ontbijt, huh? Geen enkele andere zonde tast het lichaam aan en als je je bezig houdt met welke vorm van ontucht dan ook, je zondigt tegen je eigen lichaam. En dan in vers 19 de beroemde tekst: Jullie lichamen, zijn een tempel voor de Heilige geest. De Heilige Geest woont in je, God woont in je. Dit hebben jullie ontvangen van God. En inderdaad. Dit is bizar. Als je je bezig houdt met Griekse filosofieën en levenswijsheden, met Griekse goden, afgoderij, al dat wat hun hele achtergrond was (en naar mijn overtuiging met de meeste godsdiensten, inclusief atheïsme nu nog steeds is) dan is dat ongelofelijk en ongeëvenaard! God maakte lichamen, en het was goed. En door Jezus is de complete mens gered, geest en lichaam. En God Zelf wil in u en mij wonen! Dit is het Evangelie en dit is ongeëvenaard! Snappen jullie dan nog steeds niet dat je niet meer van jezelf bent? Je hebt géén zeggenschap meer over jezelf. Door in Jezus te geloven, werd Hij Heer en Meester van je leven. Door Hem te volgen zul je werkelijk vrij zijn. En het afleggen van deze zeggenschap gaat over alle, zeg alle, alle gebieden in je leven. Dat is nu juist de crux! Jullie zijn gekocht en betaald. Het heeft God de Vader alles gekost, het heeft de Here Jezus alles gekost, echt alles, dus, daarom, eer God, prijs God, dien God met je lichaam!!!!!!!!! Ren voor onrecht!!

Pornografie

Vind je dit al een zwaar begin van een boodschap waar het goede nieuws van Jezus verteld hoort te worden… Het wordt nog zwaarder: Want het Griekse woord wat hier vertaald wordt met ontucht, wat we vaak kennen als hoererij en tegenwoordig vaak in verband zouden brengen met prostitutie, is afgeleid van het Griekse woord, scherm: porneuō Wat we allemaal kennen als pornografie. En dit betekent alle vormen van seksuele losbandigheid.

Er komt dus een vorm van pornografie, van ontucht dus, hoofdstuk 5 vers 1-2, voor bij jullie die de heidenen, de niet-gelovigen niet eens doen! En hij beschrijft iemand die het bed deelt met zijn stiefmoeder. De echtgenote van zijn vader. En op het scherm, vers 2, trots, de schrijvers van deze brief, Paulus en Sostenes, team Paulus, die pakken nog even terug op de boodschap van Marten Jan twee weken geleden “kliekjesvorming”. “Ik hoor bij die leider, nee ik vind die leider pas echt radicaal”. “Nee man, die vrouw, zij is pas echt de bom!” En Marten Jan had de prachtige term “plaatsvervangende trots” ervoor bedacht. Onderliggend aan de zonde die Paulus en zijn team aan het licht bracht bij de kerk in Korinthe was (en let goed op!) doodgewone, ouderwetse, iedereen kent het, simpele, goedkope doch smaakloze en een weinig Jezus weerspiegelende…..  TROTS. En dat uit zich dan door het verschuilen achter verschillende leiders. Een plaatsvervangend opscheppen over die ander.

Trots

Een beetje dat je, terwijl je weinig verschil ziet tussen een American football bal en een voetbal, grandioos gaat opscheppen over “ons” elftal, als “we” een belangrijke wedstrijd winnen. Ik heb er niets tegen als je feestviert wanneer oranje, of je favoriete club wint, alsof Oranje ooit weer iets gaat winnen… Maar ik gebruik het als beeld voor wat Marten Jan “plaatsvervangende opschepperij en trots” noemde. Iedereen kent dit! En Paulus en Sostenes winden er geen doekjes om, een heel stuk verder alweer in het schrijven van hun brief herinneren ze de kerk er nogmaals aan dat ze een trots, arrogant en eigenwijs zooitje ongeregeld zijn die nog niet eens kunnen dealen met zulke zondige praktijken als pornografie! Wie denken jullie wel niet dat jullie zijn? Waarom zijn jullie niet verdrietig en geschokt over jullie zelf (hoofdstuk 5 vers 2)? Waarom zeg je niet gewoon tegen dat kerklid dat hij zich moet ontrekken van de kerk, want dit raakt de hele gemeenschap? Ziet u? Dit onderwerp staat niet in de brief voor een bloemlezing over seksuele zuiverheid, hoewel, hebben we zojuist geleerd, belangrijk. Ook niet om deze persoon eens lekker “te kakken” te zetten. Dit staat er omdat het ongelooflijk belangrijk is om dit soort issues aan te pakken in een kerk omdat het het hele lichaam raakt! Het beeld van de kerk als één lichaam met leden (daar ontrekken wij lidmaatschap aan) én dat de hele kerk een verantwoordelijkheid heeft over wie er deelgenoot, lid, is van die gemeenschap! En deze eigenwijze kerk liet het maar op z’n beloop! Die lieten dit maar gewoon z’n gangetje gaan!? En binnen de kristalheldere visie van team Paulus kan dit dus niet.

Duidelijk leiderschap met heldere visie = Gezonde kerken met gezonde leden sterk in hun identiteit

Ik heb het vaker gezegd en ik zeg stoutmoedig nog eens: Twijfel je erover waar je als christen lid moet worden? Van welke plaatselijke kerk? Zoek die plek waar leiders duidelijk zijn. Heel simpel. Vage leiders brengen vage kerken voort met een vage identiteit en mensen weten op den duur niet eens meer wie ze zijn. Duidelijke leiders brengen duidelijke kerken voort met een heldere visie, een duidelijke identiteit en vanuit die identiteit wordt je een sterk individu en sta je ook weer sterker in het uitreiken naar anderen. Ook sterker in het samenwerken met anderen met een andere identiteit. Denk aan kinderen! Kinderen waar het thuis veilig was. Waar orde en duidelijkheid normaal was. Waar ze bevestigt zijn in hun identiteit. Die staan 180 graden anders in het leven dan mensen die opgegroeid zijn zonder al dat. En Paulus laat zijn vaderlijke herderlijke hart zien wanneer hij de kerk aanspreekt op hun tekortkomingen. En dan die moeilijke tekst, 3 tot 5: Lees het voor jezelf even…

Weet u? Je kunt er over discussiëren wat Paulus en Sostenes nu precies bedoelen. Ten eerste al dat “in de Geest erbij zijn”, in de “kracht van Jezus samen”  “die man aan satan uitleveren”. Hocus pocus pilatus pas! Hocus pocus, dat roept het bij mij op! Of zelfs wel een beetje exorcisme, demonen uitdrijven, in dit geval door een persoon te verdrijven. Of zelfs een beetje heksenjacht. Toch? In de middeleeuwen waren het de kerken die dit bedacht hadden om mensen met een slechte invloed op te ruimen.

En je kunt, om meer in charismatische termen te blijven, denken aan de autoriteit, het gezag dat het team Paulus had, zodat hij inderdaad op een afstand, “geestelijk” iemand uit de kerk kon plaatsen. Hij had grote autoriteit. Gezag. De Bijbel leert dat we als christenen veel gezag hebben. En dat gaat over geestelijk gezag.

Maar ik denk dat je het nog dichterbij kunt trekken. Paulus had zorg om kerken (2 Kor.11:28) hij ervoer dat als enorme druk. Ik denk dat zijn hele wezen, zijn lichaam, ziel en geest. Zijn gebedsleven, zijn werk, ik, denk dat alles opgeslokt werd door dit ene doel, de titel van de prekenserie: “Steeds mooier”: “Ik verlang ernaar u als reine bruid aan Jezus te geven, mooi opgemaakt voor haar Bruidegom.” (naar 2 Kor.11:2 en Openb.21:2)

Jij bent verantwoordelijk voor jezelf én anderen! Mouwen opstropen dus!

En Paulus en Timotheus schrijven in hun brief aan de Kollosenzen dat ze er naar verlangen ieder mens in volmaaktheid, in volwassenheid voor te kunnen stellen aan Christus. Dit is Bijbelse terminologie! Hoe stel jij je voor dat je op een dag bij Jezus komt. Je hebt intussen bij ons in de kerk meegekregen dat we vrucht moeten dragen. Hoe draag je vrucht? Door dicht bij Jezus te blijven, punt 1. En door mensen over Hem te vertellen punt 2 en door ze alles te leren wat Hij jou ook leerde, punt drie. Een proces dus. Denk je bij dit proces wel eens aan wie jij dan op een dag mag voorstellen aan de Heer, en zeggen: “Kijk, dit is Koos. Ik ben trots op hem! Koos koos om voor U te leven. Vroeger, vroeger was Koos een driftkop, net als ik. Maar door samen met Uw Geest te leven (Galaten 5, vrucht v/d Geest), door het onderwijs dat ik Koos samen met andere broertjes en zusjes heb mogen geven, doordat ik mezelf als voorbeeld gesteld heb, ik was immers veel slechter dan Koos, U, Jezus weet dit, is hij sprekend als Jezus geworden! Volwassen! Naar het evenbeeld van Jezus! Terug naar het beeld waar de Schepper hem voor bedoeld had toen Hij hem naar Zijn evenbeeld maakte. Volmaakt. Wat een Genade! En ik mocht daar een bijdrage aan leveren!? Wie leeft er zo? Kijk. In het proces van een kerk, of, in team Paulus’ geval: kerken, in het proces van een kerk mooier maken hebben we al vaker kunnen lezen dat dit Gods werk is. Joop noemde dit zo mooi aan de hand van het ondersteunende plaatje van een bruid die mooi gemaakt wordt, dat wij die bruid zijn, die gewoon eens niets moeten, en dat God Zelf ons mooier maakt. Joop noemde dit: “Zit nu eens stil!” (beginnen mouwen opstropen) Maar dit gaat hand in hand met leiders, in dit geval team Paulus, die de kerk onderwijzen, bemoedigen, hun vaderhart laten zien en laten spreken. Paulus spreekt over “ik”. “Ik” wil jullie als een prachtbruid kunnen voorstellen. Het is zijn, noem het maar “eretaak”, die hij van God gekregen heeft, om zijn aandeel in te nemen binnen het grote plaatje van God! En hij roept kerken altijd weer op om hem na te volgen hierin hetzelfde te doen. In deze tekst in feite ook: Hij zegt JULLIE hadden allang iets moeten doen! Dus ja, zit eens stil, bruid, als je opgemaakt wordt. Nee, zit niet altijd stil, soms, of vaak, is er werk aan de winkel! Mouwen opstropen dus!

Dus die geest van Paulus is in de eerste plaats een aanwijzing dat het hem kan schelen! Het kan hem schelen, met andere woorden, het maakt hem uit, hoe het er met de mensen in de kerk aan toe gaan! Hoe het met ze gesteld is! En eerder in de brief spreken ze van dat ze hoorden van het huis van Cloé, en in dit geval is het hun ook te ore gekomen dat dit soort ontucht, pornografie, aan de hand is. En dat dit soort lui zich christen noemt, lid noemt van de kerk. En hij ligt er wakker van. En ik denk dat Paulus, en misschien zijn team ook wel, er in zijn gebedsleven voor heeft gevochten. Heer, doe er wat aan! Weet je nog hoe Abraham vocht in gebed met de Heer om Sodom en Gomorra te redden? En Paulus komt tot de conclusie dat het beter is voor de gemeente, én voor de man zelf, dat deze man te horen krijgt hier geen deel meer vanuit te kunnen maken. En in zijn geestelijk leven heeft Paulus hier al voor gekozen en hij wendt zijn apostolisch gezag, zijn vadershart aan als advies aan de gemeente: Voeg daad bij mijn woorden, en verwijder hem dan ook daadwerkelijk uit je midden. Je kunt gewoon een vriendelijke mail schrijven, als een van de leiders. Team Paulus roept de hele kerk ertoe op om op elkaar toe te zien, dus ieder kerklid kan zo’n mail schrijven aan de oudsten lijkt mij. Hoef je niet moeilijk over te doen. Gewoon herderlijk/vaderlijk advies van Paulus. Ik leef met jullie mee, in de Geest zijn we samen, en ik ben tot deze conclusie gekomen: “Zet hem buiten”. Geen hocus pocus. Geen enge films als “The exorcist”, nee, heel nuchter. Aan satan uitleveren is evenmin hocus pocus pilatus pas. Als je Jezus hebt leren kennen als jou bevrijder, jou redder, dan weet je dat je uit de wereld gered bent waar satan oppermachtig is, dat je in het Koninkrijk terechtgekomen bent waar Koning Jezus oppermachtig is. Er zijn slechts twee kampen. Met het bindende advies om iemand uit de kerk te plaatsen komt de persoon, die eigenlijk al in dat kamp leefde door zijn zonde en ongehoorzaamheid, terecht in kamp satan.

Met het doel, het uiteindelijke doel dat hij zich bekeerd en zich toch zal bekeren tot de Heer Jezus en uiteindelijk gered wordt.

Dit tekstgedeelte laat zien dat Paulus zich verantwoordelijk voelt, er misschien wakker van ligt en de hele kerk verantwoordelijk maakt voor elkaar. In het rennen van onrecht hebben we een grote verantwoordelijkheid, voor onszelf en voor elkaar. Mouwen opstropen dus!

In het wegrennen van onrecht:

Jij bent verantwoordelijk! Mouwen opstropen!:

  1. Voor jezelf
  2. Voor anderen in de kerk

Jij bent verantwoordelijk voor de mensen om je heen

Hoofdstuk 5 vers 6 U hebt geen enkele reden om zo zelfvoldaan te zijn. Zelfvoldaan of zelfgenoegzaamheid. Daar zit iets in van: “Ik ben er al”. Ik ben al mooi. Ik ben al klaar. Er is geen groter drama in het leven van een volgeling van Jezus dan dit. “

“Ik ben er al.” Het maakt je los van je dagelijkse omgang met Jezus: Want waar heb je Hem nog voor nodig? Het weerhoudt je inspraak te ontvangen in jouw of uw leven. Niemand mag meer iets tegen je zeggen. Waarom zou je Bijbel lezen? Je weet immers alles al? Enzovoort. Zelfvoldaan, zelfgenoegzaam, trots arrogant en eigenwijs verval je in je eigen isolement, 1 afgesneden van je relatie met Jezus, 2 afgesneden van de omgang met geloofsgenoten en 3 niet meer in staat te relateren aan de mensen die Jezus nodig hebben. Denk aan de mensen, mannen en vrouwen, in de documentaire “Jojanneke in de prostitutie”, zij hebben Jezus nodig. Om hen te helpen weg te rennen van onrecht.

Jij bent verantwoordelijk! Mouwen opstropen!:

  1. Voor jezelf
  2. Voor anderen in de kerk
  3. Voor de mensen om ons heen

Of voel je je te goed? Zelfvoldaan ben je niet bij machte serieus de missie die Jezus je geeft uit te voeren. Daadwerkelijk vrucht te dragen voor je Meester, dat gebeurt als je bloeit in de unieke gaven en talenten die God jou gegeven heeft met tot doel al het werk te doen dat Hij voor jou al klaar op de plank heeft staan (Ef.4). Vrienden. Zelfvoldaanheid is een drama. “Ja maar ik ben een tevreden mens.” Nou, wordt dan maar wat ontevredener! Een soort heilige ontevredenheid. Ontevredenheid is de weg naar succes!

En voor dit slechte gedrag in een kerk gebruikt de schrijver het beeld van gist in het brood. Een beetje gist, een beetje zuurdesem, trekt in het hele deeg en het effect is dat het brood omhoog gaat! Je hebt maar een beetje wangedrag nodig, en alles is ervan doortrokken! Je hebt een beetje nodig, en het doortrekt alles.

En dan de opdracht dit oude weg te doen. Met vervolgens één van de leukste vergelijkingen, naast natuurlijk die van vee en schapen, die je maar kunt maken met de leerlingen van de Here Jezus: Wees als nieuw deeg!

7 Doe de oude desem weg en wees als nieuw deeg. U bent immers als ongedesemd brood omdat ons pesachlam, Christus, is geslacht. 8 Laten we daarom het feest niet vieren met de oude desem van kwaad en ontucht, maar met het ongedesemde brood van reinheid en waarheid.

Genade

En hier zijn we terug bij de apostel Paulus zijn favoriete onderwerp: Genade. Genade. Want Paulus weet heel goed dat hij geen haar beter is dan die man waar we vandaag mee begonnen zijn, en die we beschuldigd hebben van pornografie. Paulus weet heel goed zijn eigen status, namelijk die van de grootste zondaar. En hij weet heel goed dat er in de kerk in Korinthe, en in de kerk in Utrecht géén mensen zijn die goed zijn. We schieten allemaal ver tekort van de heerlijkheid van God, Rom.3:23. De NBV: 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; en vers 24 in Romeinen gaat door: 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost.

Dat is nu juist het hele punt! Je bent weer een “schoon deegje” door je geloof in Jezus. Het hele verhaal van vandaag echoot de boodschap die ik een half jaar geleden gegeven heb uit Efeze: De Jas. Hier is het beeld zuiver of onzuiver deeg. Daar was het beeld voor hetzelfde thema, een oude kapotte vieze jas, en een schone nette jas. Met als belangrijkste punt: Je bent heilig, apart gezet, rein, schoon, een nieuw deeg door geloof in Jezus. En een half jaar geleden kreeg een etalagepop (Koos) daarom het bordje “heilig” omgehangen. En de boodschap van toen was vergelijkbaar met vandaag: Leef er nu ook naar! Leef er nu ook naar! En de woorden die Paulus en zijn vriend hiervoor gebruikt zijn niet moeilijk en staan in schril contrast met de serieuze toestand van iemand aan satan overleveren eerder: Vier feest! Een half jaar geleden: Leef er nu ook naar! Nu: Vier het feest ernaar! Steeds mooier! Zinspelend op het Pesachlam en daarmee verwijzen naar het Israëlische Pesach, het Paasfeest waar de Israëlieten uitbundig met een week vakantie vieren hoe ze uit Egypte geleid zijn. En Pesach betekent Paas over, passeren, en daar komt ons woord Pasen vandaan. Ze vierden dat de engel des doods aan hen passeerde/voorbijging bij het doden van de eerste zoon en dat na die plaag in Egypte ze vrij werden gelaten door de Farao. De engel des doods passeerde, doordat er een Paaslam, geslacht was, zijn bloed aan de deurpost aangebracht was en dat dit teken ervoor zorgde dat de dood aan hen voorbij ging. Paulus gebruikt dit verhaal, om nog eens aan te duiden dat je niets goed gedaan hebt. In Jozua (24:14) staat er over de Israëlieten dat ze net als de Egyptenaren slechte dingen gedaan hebben. Ook zij hadden niet verdient dat de engel des doods aan hen voorbij ging (Handelingen 7:39 zinspeelt duidelijk hierop en je kunt verder lezen: Ezek.20:4-10, 23:19-21). Dat was genade. Zo zijn wij door in Jezus te geloven, besmeurd met het bloed van ons Pesachlam (vers 7). Door het bloed van Jezus, dat voor ons geslacht is. En na die bevrijding uit Egypte, door dat Paasover, vierde het volk feest en misschien was het wel de tijd van het jaar waarin deze brief opgesteld werd om het paasfeest te vieren. Maar de brug wordt gemaakt om onze bevrijding die we hebben gekregen door Jezus die als Paaslam geslacht is, te vieren (vers 8). Een groot feest te vieren. Op twitter kwam ik pas de tweet tegen van Andrew Wilson, het was een zondagmorgen: “Great resurectionday everybody!” Heb een goede opstandingdag iedereen! Met andere woorden: Het is weer feest!

Zondag: Feest!

Wat je ook van traditie vindt, en wij zeggen nogal eens dat we elke traditie af willen breken. Wat je ook vindt, de hele, hele vroege kerk ging al mee in het joodse ritme van wekelijks een grotere samenkomst, en de hele vroege kerk ging naar de zondag, een dag later dan de sabbat (en niets van dit alles had met de wet over rustdag te maken overigens, de meesten moesten in die vroege tijd gewoon 7 dagen in de week werken), maar op zondag omdat dat de dag was dat Jezus opstond uit de dood! Hier zinspelen de schrijvers op: “Vier het feest dat je vrij bent! Dat je weer als nieuw bent!” Hoe? Door ons Paaslam dat geslacht is! Feest! Zondagen, is mijn innerlijke overtuiging, zou feest moeten zijn. Ja, ik weet dat er pijn is, en dat er door de week dingen gebeuren waardoor je niet in feestelijke stemming bent/komt op zondag. Maar wij gelovigen hebben alle reden om God te zoeken, te prijzen, het feest te vieren dat Hij goed is, omdat Hij dat bewezen heeft door ons Paaslam te sturen die onze plaats innam. En geslacht is voor ons. En op deze dag, op zondag is opgestaan. Christenen vieren wekelijks het Paasfeest. Of eigenlijk dagelijks. Amen?

Seks?

Seks. Seksuele zonden. Op de één of andere manier altijd extra zwaar en op de één of andere manier vaak “singled out”. Leiders in kerken “vallen” zo wordt er letterlijk gesproken, als ze overspel gepleegd hebben. Terwijl er tal van zonden zijn. “Onze” man die zijn schoonmoeder onuitstaanbaar en stiefmoeder onweerstaanbaar vindt, was even de zondebok met zijn zonde. Maar Paulus haalt in vers 10 (1 Kor.5:10) een heel rijtje aan: geldwolven, uitbuiters en afgodendienaars. Hiermee mag je niet omgaan. Net als de man van het begin. En dit rijtje somt álle zonde op. En in dit rijtje ook zonden waar ik nu nog wel eens in trap. Dus, mogen jullie niet met mij omgaan. Dit is belangrijk want dit bepaalt niet alleen je houding naar mensen die op wat voor een manier dan ook met ontucht/pornografie/hoererij te maken hebben, maar ook het beeld dat je van jezelf hebt. De laatste. Afgoderij. Jezus zei dat als we op Hem vertrouwen, op Hem bouwen, we nooit zorgen over eten en drinken en kleding hoeven te hebben. Als we maar gewoon Hem volgen, Zijn lessen uitvoeren, dus doeners van het Woord worden en vertrouwen op Hem.

Vraag: Wanneer was de laatste keer dat je bezorgt naar je bankrekening keek en dacht: “Hier kan ik iets aan doen”? Als je solliciteert, denk je dan dat je eindelijk voor jezelf zorgen kan? Dit is geen beschuldiging. Of dat je niet mag werken. In Thessalonicenzen roept Paulus ertoe op dat mensen gewoon hun dagelijkse werk doen. Maar het gaat over “mindset”. Dien je God? Of een zelfgemaakte? Welke afgoden dien je nog? Welke afgoden dien ik nog?

Weet u. Ik denk niet dat Paulus iedereen die nog fouten maakt eruit wil gooien. Iedereen die nog ergens een lief klein afgodje koestert. En ik denk niet eens dat zijn hart is om de man die niet van z’n stiefmoeder af kan blijven eruit te gooien. Ik geloof dat Paulus’ hart erop gericht is dat mensen steeds meer groeien in evenbeeld van Jezus. Heilig. Perfect. Dat Paulus’ hart erop gericht is mensen “steeds mooier” te maken. Mooi. En ik geloof veel meer dat het over twee groepen mensen spreekt, 1 mensen die bij de kerk horen en 2 mensen die erbij zijn maar eigenlijk er niet bij horen ómdat ze helemaal niet echt voor Jezus hebben gekozen en dat uit zich dan vanzelfsprekend in hun levensstijl. Dit gaat er niet over dat je nooit meer iets fout doet. Maar wat je met die fouten dóet! Voor de apostel Johannes is het niet eens een vraag of een gelovige wel of niet zondigt. Dan doen ze allemaal! Maar als je je dan richt tot God en vergeving vraagt, zijn je zonden weer vergeven en sta je door Jezus recht voor God. 1 Johannes 1 en 2:  8 Als we zeggen dat we nooit ongehoorzaam zijn aan God, houden we onszelf voor de gek. Dan leven we niet vanuit Gods waarheid. 9 Maar als we het aan God vertellen als we verkeerd hebben gedaan en Hem om vergeving vragen, dan vergeeft Hij ons. Dan wast Hij ons weer schoon van elke ongehoorzaamheid, zoals Hij heeft beloofd. Want Hij doet altijd wat Hij heeft gezegd. 10 Maar als we zeggen dat we nooit ongehoorzaam zijn aan God, zeggen we eigenlijk dat Hij een leugenaar is. Dan is zijn woord niet werkelijk in ons hart. 

1 Lieve kinderen, ik schrijf jullie dit om jullie te helpen niet ongehoorzaam aan God te zijn. Maar als iemand toch ongehoorzaam aan God is geweest, zal Jezus Christus, die rechtvaardig is, voor ons opkomen bij de Vader. 2 Hij nam de straf op Zich voor al onze ongehoorzaamheid. En niet alleen voor die van óns, maar voor die van álle mensen. Daardoor zijn we niet langer schuldig. (Basisbijbel)

Het is niet de zonde, en als mensen verkeerd doen, dat Paulus kerken ertoe oproept maar niet meer met elkaar om te gaan. Dan zouden alle kerken per direct kunnen sluiten! Het is de levensstijl. Ben je erop gericht om terug te keren bij Jezus en te zeggen: “Vergeef me”. Als het nodig is om dat elke dag te doen, dan elke dag? Of doe je alsof je Christen bent. Daar zit het em in. De mensen die Paulus noemt, ontuchtplegers, geldwolven en afgodendienaars, daar bedoelt ie mensen mee die zogenaamd bij de kerk horen, maar zich niet eens willen bekeren tot Jezus. Het is het beste duidelijk te maken aan de hand van koning Saul en koning David. Koning Saul was aangesteld door God, hoorde bij het volk van God. Maar deed alles uitsluitend voor eigen eer. (It is all about me, Saulllll). David, die er op een bepaalde manier een groter zooitje van maken kon dan Saul, was, ook na zijn ergste zonde, er op gebrand weer terug te keren in de aanwezigheid van God. Schep een nieuw hart in mij, oh God. Create in me a new heart, oh God. Dat is het verschil.

In navolging van vers 10 zetten de schrijvers uiteen dat het feit je onbekeerlijke mensen moet verwijderen en er niet mee om moet gaan niet betekent dat je niet met zondaars om moet gaan. Dat moet juist wel! Het gaat om de mensen die “alsof” doen. Of die wel de lusten van de het kerkje spelen willen genieten, maar niet de lasten. Maar buitenstaanders moet je je juist tussen bewegen. Jezus deed dit voor. Dit is überhaupt hoe Paulus zelf gered werd! Jezus verlaagde Zich tot de laagste zondaar! Jezus verlaagde Zich naar mij en naar u. Jesus, friend of sinners!

Ren voor onrecht!

Jij bent verantwoordelijk! Mouwen opstropen!:

  1. Voor jezelf
  2. Voor anderen in de kerk
  3. Voor de mensen om ons heen